EXECUTIEVE FUNCTIES
Tijdens de logopedische begeleiding werk ik geïntegreerd aan de verschillende executieve functies, maar geregeld zijn er ook workshops in kleine groepjes.
Wil je graag op de hoogte blijven van nieuwe workshops? Volg me dan op Instagram of contacteer me via het contactformulier.
Om in het dagelijks leven doelgericht te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag kunnen sturen. Zelfsturing is afhankelijk van denkprocessen, namelijk executieve functies.
​
De ontwikkeling van executieve functies wordt doorheen de kleuterleeftijd gezien als een belangrijke indicator voor schoolrijpheid (Fitzpatrick et al., 2014; Shaul & Schwartz, 2014) en is rechtstreeks gerelateerd is aan lees- en rekenprestaties in de lagere school (Bull et al., 2008; Shaul & Schwartz, 2014; Cragg & Gilmore, 2014; Blair & Razza,2007; McClelland et al., 2007).
​
Ze vormen de basis voor leren leren. Als we willen dat kinderen inhoud leren en vaardigheden oefenen, dan doen ze een beroep op aandacht en executieve functies. Ze richten de aandacht op het doel, ze proberen afleidingen te weerstaan, de te nemen stappen te onthouden, hun plan te volgen, een oplossing te zoeken en te evalueren over hun eigen gedrag.
​
Daarnaast hebben executieve functies ook een grote invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
​
Bron: www.ef-bril.be